
12 jul Cirkelkaffe – en pionjär inom varumärkesbyggande
Den nya matchdräkten för säsongen 2021/22 kommer presenteras den 1 oktober. Innan dess kommer vi blicka tillbaka på matchdräktens utseende genom åren och företagen som så starkt förknippas med den epoken.
Foto: Uppsala-Bild / Upplandsmuseet
Dräktreklam är en effektfull exponeringsform där reklamen inte bara syns under matcher utan även i bland annat TV-intervjuer, på sociala medier och i dagspressen. Den här exponeringsformen är relativt modern. I begynnelsen såg man knappast några företagsloggor på spelarnas klassiska bandykepsar, eller några företagsnamn längst med revären på de vida bandybyxorna.
År 1966 blev det hjälmtvång i Bandysverige och där någonstans föddes den lite mer moderna bandyspelaren, sett till utstyrseln.
Några år dessförinnan hade en pionjär inom varumärkesbyggande tagit plats på Sirius Bandys matchtröjor. Det var kaffemärket Cirkelkaffe som bredde ut sig över Siriusspelarnas ryggar, från ena skuldran till den andra, i en båge ovanför spelarnas tröjnummer.
Sirius var en av de första bandyklubbarna i landet att ha tröjreklam. Kooperativa Förbundet (KF) och deras kaffemärke Cirkelkaffe, eller Cirkelns kaffe som märket hette i början, var det första företaget att ta plats på Sirius matchdräkt.
Än idag är varumärket Cirkelkaffe väl ihågkommet, det trots att tillverkningen lades ned under mitten av 1990-talet. I Uppsala associeras Cirkelkaffe mycket med Sirius Bandy efter de år som kaffemärket prydde klubbens blåa ylletröjor. Det här var främst under Sirius storhetstid på 60-talet, då klubben vann tre SM-guld (1961, 1966, 1968) och spelade fem finaler. I truppen fanns bland annat Ulf ”Uffe tuff” Fredin, Sigge Parling, Lillis Andersson, Tore Wikner, Lasse Jonsson, Sten-Åke Waltin, Ove Eidhagen, Gunnar Åberg, Carl-Eric Askelöf, Jalle Wahlberg, Göran Angesten och Lasse Svensson.
År 1989 värvade Sirius en av världshistoriens bästa bandyspelare – Sergej Lomanov. Han blev en av de första bandyspelarna från det dåvarande Sovjetunionen att spela i Sverige. Den första var Andrej Pasjkin som säsongen innan kom till IFK Vänersborg. På en bild från Sirius presskonferens kan man se Sergej hålla upp en Siriuströja, prydd med Cirkelkaffes tröjreklam på ryggen.
Det blev ett World Cup-guld för Sergej Lomanov under hans tid i klubben. Året var 1992 och då spelade Sirius i specialdesignade matchdräkter med SIAB som ensam dräktpartner. Hela matchstället var i SIAB:s färger – blått, vitt och rött. Idag skulle en sådan exponering kosta 1,2 miljoner om man ser till matchdräktens marknadsvärde.
Alla epoker har sitt slut – 1995 lämnade Sergej Sirius efter sex år i klubben och runt den tiden tog även Cirkelkaffes epok slut. År 1994 överläts varumärket Cirkelkaffe till Kraft Foods (med sitt eget märke Gevalia), som efter några år lade ned tillverkningen.
Sirius var bland de första bandyklubbar att se matchdräktens värde och än idag är klubbens arbete med matchdräktens utseende i framkant. Sedan några år tillbaka arbetar Sirius för en allt mer ren matchdräkt. Med det menas en matchdräkt med mindre reklam på. Det ger klubbens dräktpartners ett större värde av deras exponering samtidigt som Sveriges snyggaste matchdräkt blir ännu snyggare.
Johnny Helmersson
Sirius Bandy