Visuell identitet
Sirius har funnits sedan 1907 och vi är välkända och omtyckta. Sirius har ett väldigt starkt varumärke, det har vi sett i flera mätningar de senaste åren. Vad är då ett varumärke? En del är vår sköld, emblemet. Men ett varumärke är så mycket mer än så. Ett varumärke uppstår egentligen hos mottagaren. Barn, ungdomar, spelare, tränare, ledare, journalister, sponsorer, politiker – det som dyker upp i deras medvetande när de kommer i kontakt med Sirius, det är helt enkelt vårt varumärke. Vårt rykte, vår image.

Då är det så klart viktigt att vi vet vad vi inom Sirius vill stå för och hur vi vill uppfattas. I dokumentet ”Visuell identitet” beskriver vi grunden för vårt varumärke – alliansmoderklubbens, bandyns, fotbollens och innebandyns varumärke. Och en del saker däremellan.


Varför en visuell identitet?
I en allt snabbare och digitaliserad värld är det viktigt att vara tydlig. Att människor snabbt förstår vem det är som söker uppmärksamhet. Oavsett om vi spelar på en plan, affischerar på stan eller försöker få människor att se eller gilla oss i vilket sammanhang som helst ska vi hjälpa dem att snabbt förstå att vi är Sirius.

Sirius är en stor och bred förening. Vi syns i Uppsala och det ska vi nyttja på bästa sätt. Är vi konsekventa med vår sköld, våra färger och typsnitt mm, ja då hjälps vi alla åt att stärka vårt varumärke och vår position som en förening som bidrar till mycket positivt för staden.

Syftet med den Visuella identiteten är att det ska vara ett stöd för alla som jobbar inom Sirius, att vi tillsammans ska vårda vårt varumärke på bästa vis och skapa samhörighet för alla klubbar inom alliansen IK Sirius.

Vissa saker i profilen ska följas, andra saker är vägledande och inspirerande. Vår rekommendation är att du alltid ska fråga om du är osäker. Alla svar finns inte i det här profildokumentet. Så kom gärna med tips, råd och inspel, alla kan vara med och bidra till utvecklingen av en stark visuell identitet för Sirius. Låt oss hjälpas åt.