
10 sep Kommunikationspaket: Ngenic x Telavox x Sirius Bandy
Ngenic sänkte sina telefonikostnader med över 30 % – och samtidigt stärker de Sirius Bandy genom Telavox Game Changer. Läs intervjun med VD Fredrik Lemming om varför "ett första möte med Telavox" kan vara starten på något större.
Fredrik Lemming, VD för Ngenic, har intervjuats av Stefan Kröller, Klubbchef i Sirius Bandy, om beslutet att välja Telavox och hur samarbetet skapar mervärde både för verksamheten och för föreningslivet.
Vad var det som fick er att vilja kika på Telavox från början?
Vi är precis i ett omtag av verksamheten och såg över både våra tjänsters funktionella innehåll och prispunkter. Vi fastnade snabbt för Telavox som kunde uppvisa en mycket modern telefonitjänst både för personalen och för vår viktiga kundingång. Allt är webbaserat och vi kan enkelt själva justera och förändra lösningen. För första gången fick vi en helhetsbild över alla användare och ingångar. Att vi dessutom kunde komma ned rejält i pris gjorde valet enkelt – vi sänkte våra telefonikostnader med mer än 30%.
Hur upplevde ni processen från första kontakt till beslut?
Proffsig, kundtillvänd och lösningsorienterad är tre ord som jag tycker har färgat den här resan. Det har varit enkelhet rakt igenom, kort och gott.
Vilka delar i lösningen kändes mest relevanta för er verksamhet?
Vi har mycket extern kundkontakt, här har såklart alla anställdas mobilanknytningar varit värdefulla. Men mest av allt är kanske ändå vår kundingång där vi nu får tillgång till ny funktionalitet på ett mycket enklare sätt. Jag tänker speciellt på inspelning av samtal för att förbättra oss och dokumentera vad vi kommer överens om.
Var det något i säljresan eller onboarding som ni tycker vi gjorde extra bra – eller som kunde varit smidigare?
Enkelheten dyker upp igen. Relevant information vid rätt tillfälle är kanske nyckeln till framgång. Ofta efterfrågas all information direkt eftersom det är bra för leverantören, men här höll Telavox oss i handen. De ägde processen och skapade trygghet hela vägen. Jag vet av erfarenhet att byten av telefoni inte alltid är smärtfria, men här gick det nästintill sömlöst – fantastiskt.
Hur ser ni på samarbetet framåt – både med Telavox som leverantör och Sirius Bandy som förening?
Det är början på en resa, en resa som har börjat på bästa tänkbara sätt. Vi kom igång i princip utan något stök, vi sänkte våra telefonikostnader rejält och vi kunde indirekt sponsra Sirius Bandy via Game Changer-konceptet. Ett win-win-win-koncept i sin allra bästa form. Rent praktiskt blir det väl en AW med personalen på Studan där vi får heja fram Uppsalas bandyhjältar.
Något mer du vill lyfta fram Fredrik?
Våga utmana nuläget. Med Telavox fick vi en modern lösning som sänker kostnader och samtidigt bidrar till Sirius Bandy via Game Changer. Vi rekommenderar alla att ta ett första möte.
Kommentar från Stefan Kröller, Klubbchef Sirius Bandy:
Vi är glada över att kunna ge tillbaka till dem som stöttar oss! Jag ser det som en självklarhet att vi ska lägga kraft och energi på att stötta våra partners när vi har möjlighet.